Reisverslag 58

Plaats: Spanje; Alicante tot Almerimar, sneeuw in zuid Spanje

Datum: 26 februari t/m 3 maart

26 februari
Relaxed opgestaan, en om 10.30 onder stralende zon richting het warme zuiden. Het is een ideale zonnige dag met een lekkere bries.
Helaas houdt de wind halverwege op en moeten we de motor starten. Het accu lampje gaat branden ten teken dat de dynamo onvoldoende laadt. Ruud voor advies gebeld, “dynamo demonteren en door laten meten” zegt hij vanuit de auto in Italië. Aangezien het zaterdagmiddag is zullen we dit op maandag maar proberen, de zonnepanelen en de walstroom moeten het systeem zolang maar aan de praat houden en verder zo veel mogelijk zeilen.
We komen om een uur of 5 aan in Puerto de la Horadada, waar we over een drempeltje naar binnen stuiteren en een aardige plek aan de kop van een steiger vinden.
We vinden een voortreffelijk restaurant en slapen heerlijk in een rustige haven. Het was wel een erg dure haven met weinig comfort, we moesten € 30,- betalen!

27 februari
Er komt weer een front met veel wind aan, zodat we vroeg op staan om naar Cartagena te varen. De haven uit was nog een apart avontuur, want we lopen hopeloos vast. Het water blijkt ten opzichte van gisteravond gezakt. Wat ik ook probeer, er is geen beweging waar te nemen. Al gauw komt er hulp uit de haven, een visserbootje met een stevige motor ervoor spoelt het zand onder ons weg en na 5 minuten trekken zijn we los.
Het is grijs weer, niet erg koud en de wind komt voorlopig uit het westen, zodat we over een kalme zee op de motor naar de hoek 13 mijl zuidwaarts varen. Eenmaal om de hoek is de windrichting beter en er staat iets meer wind om weer lekker te zeilen. Langs een fraaie rotsachtige kust met hier en daar wat bebouwing en een strandje zeilen we op ons gemak Zuidwestwaarts. Tegen de avond lopen we Cartagena binnen, een redelijk grote jachthaven waar ook de nodige overwinteraars liggen. We liggen er goed beschermd tegen alle weersinvloeden en onder de rook van een Marinewerf, waar voor onze ogen de nodige onderzeeërs worden gerepareerd.

28 februari
Het is weer om in bed te blijven, regen, wind en koud, ca. 5 C.
Ik demonteer de dynamo en breng hem naar de stad; ik kom op de haven een Bosch service monteur tegen, hij deed alleen in dieseltechniek maar wist me wel te vertellen waar ik met de dynamo naar toe moest. Een half uur lopen door het miezerige weer, maar toch wel mooie stad wordt beloond met het juiste adres; de man spreekt vloeiend Spaans en zegt al la cinque, m.a.w. om 5 uur is hij klaar.
We gaan toch in de middag de stad maar in. Aad en ik nemen de vouwfiets om niet weer zo’n rot eind door de stad te hoeven lopen, en de meisjes gaan wandelend onder de paraplu Cartagena verkennen. Om 5 uur zijn we bij de dynamo man, maar natuurlijk was hij niet klaar, al la siette, dus om 7 uur (blij dat we op de fiets zijn). We zoeken een barretje uit voor een cappuccino, en warempel de dames lopen daar na verloop van tijd ook binnen.
Als we ons weer melden bij de dynamo man is de dynamo warempel klaar, na afrekenen van € 115,- (hij had een blokje met koolborstel vervangen) kunnen we in de inmiddels stromende regen snel naar de boot. We eten gezellig aan boord terwijl de wind om ons heen giert.

1 maart
Het is in de ochtend nog miezerig. Ik monteer de dynamo al vroeg. Aad en Irene worden gewekt door de “monteur”. Zij gaan daarna de stad in om wat inkopen te doen.
Als ze om 13.00 uur weer aan boord komen is het weer enorm opgeknapt en besluiten we nog een haal te maken.
Om 19.00 uur lopen we Aquila binnen. Op onze oproep met de marifoon komt het bericht dat we in de commercial port moeten aanleggen, waar we met de kont aan de kade proberen aan te leggen, maar de kade is te hoog om over de loopplank te kunnen afstappen, zodat we na enig gezoek uiteindelijk de boot met de zijkant aan de kade leggen. Het deint wel behoorlijk, maar de deining neemt in de loop van de avond af. De stootwillen bewijzen hier hun nut.Aquila is een redelijk stadje, op toerisme afgestemd. We vinden na veel omzwervingen door de stad op aanbeveling een restaurant aan de haven, notabene met zicht op de boot. Hier hebben we een heerlijke Paella gegeten.

2 maart
Aad en ik staan om 7 uur op, want we willen i.v.m. de windrichting zoveel mogelijk zeilen, de wind zal namelijk volgens de voorspellingen tegen de middag recht op de kop draaien. De dames blijven lekker liggen en wij hijsen de zeilen. Het wordt inderdaad een aardige zeildag, niet erg koud en een mooi lopend windje. Uit Nederland krijgen we vreselijke berichten over dikke pakken sneeuw en onbegaanbare wegen. Dan is het hier nog niet zo slecht.
De kust is tamelijk bergachtig, en op de toppen ligt een behoorlijk dakje sneeuw (dit was voor het eerst in 30 jaar). Een prachtig gezicht.
Zoals voorspeld draait de wind in de loop van de dag op de kop, maar dan zijn we al een eind op weg naar Almeria, en eenmaal om de punt kunnen we over de andere boeg weer verder zeilen. De wind haalt plotsklaps behoorlijk aan, zodat we van vol zeil reven naar 2e rif en de genua een eind indraaien. Het laatste uur moeten we er nog even aan trekken. Om 17.45 uur leggen we aan in de haven van Almeria, waar we met behulpzame handen aan een mooi plekje aan de kop van de haven worden vastgelegd.
Een prachtige grote haven met goede sanitaire voorzieningen en een sportcomplex met fitnessruimtes, zwembad, sauna, tennisbanen (met kleine speciale rackets op een kleine baan), en een enorm restaurant, allemaal om jaloers op te worden. Helaas alleen toegankelijk voor leden, al zou je waarschijnlijk wel wat kunnen versieren maar we hebben al genoeg gesport voor vandaag.
We trakteren de dames op een vismaaltijd die erg lekker is.

3 maart
Het is stralend weer als we opstaan, zonnetje, niet te koud en na een ontbijtje gooien we de trossen los. Hierbij slaat Aad een pootje van zijn design bril af en, plons, in het water. We kunnen hem in het glasheldere water op de bodem (3,50 meter diep) zien liggen, en Aad springt manmoedig (met duikbril) in het water. Maar komt er ook flux weer uit, het is veel te koud om onderwater te gaan. Jammer maar helaas voor de bril, in Nederland dan maar een nieuw pootje regelen.
We zeilen onder prachtige omstandigheden naar Almerimar. De kusten zijn hier “bezaaid”met kilometers plastic overdekte groentevelden (als kassen). Een vreemd gezicht vanaf het water. Almerimar is onze eindbestemming waar ik de boot achter wil laten om een week naar Nederland te kunnen gaan voor de sollicitatie procedure voor een nieuwe Marketing- en Salesmanager voor Score.
Hanny gaat dan naar Javea, waar onze buren uit het Slingerrak een huis hebben gehuurd.
We lopen om 15.00 Almerimar binnen, een prachtige haven in een volledig nieuwe stad, volledig aangelegd als watersport stad. Je ligt dan ook met je boot tussen de appartementen. Ook zijn hier onvoorstelbaar veel restaurantjes, shops, etc. Een perfecte overwinterplaats voor zeilende globetrotters. Er liggen hier dan ook legio bewoonde zeilboten uit allerlei landen. Het liggeld is verbazend laag, € 6,86 + BTW, plus water en el. voor  € 2,80/dag.
We krijgen een mooie beschutte plek aangewezen waar we de boot goed achter kunnen laten.
’s Avonds eten we op de Alegría, heerlijke gegrilde scampies. Het is weer een gezellige avond.

4 maart
Het giet, er staat een stevige wind, weer om binnen te blijven. Onze tocht is precies goed gelopen door elke keer als de weersomstandigheden het maar even toelieten, weer een stuk te pakken. Enig geluk kan ons hierbij niet ontzegd worden. We moeten de zeilen er nog afhalen, maar ik wacht even op een droog moment. Een lokale zeilmaker zal wat naden herstellen die de storm van Sardinië - Mallorca niet overleefd hebben. Voor de rest blijven we lekker binnen, klaverjassen wat (Irene wordt ook al een expert), ruimen de boot wat op en pakken voor ons vertrek morgen. We hebben een auto gehuurd en morgenochtend vertrekken we met z’n vieren richting Alicante. Het was een geweldige zeilweek en heel gezellig met Aad en Irene. Het weer kon beter, maar het was heerlijk om hen een week op te trekken.

Volgende week vliegt Mark met Henk mee terug naar Alicante. Hij zal dan een week aan boord zijn. We verheugen ons enorm op dat weerzien.

Volgende week geen nieuw bericht i.v.m. verblijf elders, over 2 weken weer nieuws van Alegría.